I januari verkade det vara en evighet till 14 april, dagen för sjösättning.
Nu har vi börjat stressa och skriva listor. Vi är på varvet i Munkeby några timmar varje dag.
En lista gäller sådant som måste, måste vara klart senast 6 april. Sen hänger Ellem utomhus i kranen en vecka för att få kölen reparerad och omplastad efter grundstötningen i somras. Då går det inte att jobba ombord.
Rubba, polera och vaxa klart friborden.
Göra klart självlänsar och genomföring för länspumpen.
Göra klart genomföring för avgasrör och montera nya avgasslangen.
Sätta plastproppen för kylvattnet på plats.
Fylla 50/50 blandning i kylsystemet.
Montera namn och anropssignal på båda sidor.
Montera pilar för lyftpositioner.
Montera ställningen för livflotten.
Montera ropecuttern på propelleraxeln.
Måla drevet.
Montera jordplattan.
Slipa och måla botten.
Montera ratt och motorreglage.
Plocka bort allt löst på däck och i sittbrunnen och annat som kan välta inombords.
Helst hinna nåta klart på däck.
Den andra listan tar vi en annan dag. Den som räknar upp vad som måste vara klart innan avfärden 1 maj, men som kan vänta tills båten ligger i sjön.
Båtvisitkorten kom i alla fall med posten igår.
Kommentarer
Men GUD vilken tjusig båt! Jag tycker punkten ”Montera ratt” låter viktigast, det kanske inte ni håller med om 🙂 Snart är det dags!
Ja, ratten är rätt viktig, även om vi har en rorkult också. 🙂 Fast genomföringarna är nog viktigare, det är stora hål som går rakt genom botten på båten. Inte så trevligt om de saknas eller läcker…
Kommenteringen är stängd.