Dagen började så bra med Madame le Capitain som hette Pascale och var ett under av tjänstvillighet, vänlighet och kunskaper. Hon kopplade in vatten, el och wifi. Hon kände varvsägaren och sa att vi skulle hälsa från henne, hon visste var vi kunde hitta gasol av märket Campinggaz, hon markerade på kartan var affärer, boulangerier och järnvägsstation fanns.Om vi ville övervintra lovade hon att titta till båten varje dag. Vi började nästan vänja oss vid tanken.
Men sen tog det roliga slut. Varvet ville ha 2350 € för att lyfta båten. Tjugotretusen kronor! Han behövde skicka efter en särskild mobilkran. Dessutom verkade han inte särskilt bekant med segelbåtdrevs kraftöverföring. Så vi tackade nej.
Eftermiddagen har vi ägnat åt att först suga ut gammal och missfärgad olja ur drevet, drygt en och en halv liter, och sen fylla på ny.
Imorgon går vi vidare mot Nancy. Etthundratvå slussar härifrån.
Kommentarer
Hej, vad är det för båt ni har?
Hej Sarah, det är en LM32, motorseglare byggd i Danmark 1980. Motorn Volvo Penta 45 hk.
Kommenteringen är stängd.