Min hjärna är för tillfället likt en tiggande hund parkerad vid tyska websidan för Pegel och aktuellt vattenstånd. (Pegel är en slags nollpunkt varifrån man räknar ut hur hög vattennivån är.) Ungefär en gång i timmen måste jag kolla om nivån fortfarande är på väg neråt i samma takt av ungefär fjorton centimeter per dygn. Varje centimeter (nåja, varje halvmeter) betyder mindre motström. Allt vatten som regnade över Tyskland för en vecka sedan håller fortfarande på och letar sig ut i havet genom Rhen.
Gårdagens sensation av att vid full gas jazza framåt med en hastighet av 1,5 knop är ingenting jag har lust att uppleva under elva timmar. Så lång tid skulle vi behöva för att ta oss till Sankt Goar. Där den verkligt besvärliga passagen förbi Lorelei börjar.
Vi bestämde oss alltså för att stanna en natt extra i Koblenz. Dels för att vänta ut sjunkande vattenföring, men också för att det är en mycket vacker stad i lagom göteborgsformat. Fästningen högt där uppe lockade, liksom linbanan över Rhen och promenaden ut på Deutsche Ecke där Mosel och Rhen förenas.
Vi har ju bestämt att inte ha bråttom. Ändå tycks vi ha det. Varför flyttar vi annars på oss varje dag?
Därför att planen är att vara i Frankfurt den 17 maj. Dagen efter ska Odd flyga till ett möte i Köpenhamn. Men sen. Då ska vi ta det lugnare.
Koblenz är egentligen värt flera dagar, åtminstone som idag när solen sken och sommarvärmen kom. Glass på trappan till Kaiser Wilhelmstatyn, ett fascinerande vinmuseum och en sagolik utsikt från fästningen är minnen jag tar med mig härifrån. Om det nu blir så att vi går härifrån imorgon. Pegel, Pegel i paddan där…
Utsikten från fästningen. Kolla hotellpråmen. Vi ser tio om dagen. De små svarta lådorna som svävar ovanför floden är linbanan. Ingenting för höjdrädda.
Utsikt genom fönstret i linbanans kabin.
Hemsida med hypnotisk effekt.
Vacker fontän som vi betraktade länge. Koblenz utveckling under 2000 år. Historien börjar hela tiden om, varje ny tid föregås av en katastrof. Ur askan föds något helt nytt och oförutsägbart.
Kommentarer
Hej på er
Ser att ni kommit ut på Rhen och att ni upplever motströmen när vi gick där så hade vi ju med ström på 4-5 knop så det gick fort.
Hoppas ni har koll på hamnar och var man kan bunkra diesel var glad att det finns vatten, min bok var lite gammal och mycket stämde inte med djup för hamnar och var man kunde bunkra diesel.
Kan ju nämna att vi tog natt hamn i Boppard 585,7 km Worms km 462,1 Karlsruhe km 362,6 Weisweil km 249
Men vi färdades mycket fortare än ni så planer noga hur långt ni hinner på en dag i motströmen som ni får dras med i många dar.
Ska eventuellt hjälpa en seglar hem på kanalerna blir väl i juli om det nu blir av.
Hälsningar
Esso
Hej Esso, tack för råd, så kul att du ska ge dig iväg på kanalsegling igen! Jodå, vi har järnkoll skulle jag vilja säga, är ju inte så garvade som du, då kan man våga sig på att improvisera. Jag har skaffat Fluviacartes böcker med kartor över alla Frankrikes kanaler, där finns både bilder och skisser på hur hamnarna ser ut. Samt all annan info om el, vatten, bränsle mm. Många hälsningar från Katinka
Hej glömde fråga om ni använder goole maps jag gjorde det för att se hur hamnar såg ut innan jag kom dit
hälsningar
Esso
Kommenteringen är stängd.