Fy vilket trist inlägg det här blir… I över 30 minuter har jag nu suttit och väntat på att Websidan till Telia Företag ska ladda ner. Nu har klockan hunnit bli 20 och Telia Kundtjänst har stängt. Var god säg inte att jag skulle ha ringt det eller det telefonnumret, jag försökte igårkväll helt utan framgång, de fungerar inte från utlandet fast det står att de ska göra det. Mitt spanska kontantkort på 200:- sa bara slurp när jag knappade runt för att försöka spärra mobilen och blev utslängd ur systemet gång på gång. Till slut kom jag på att gå omvägen via Spärrservice där jag har registrerat mina kontokort och få hjälp av en snäll tjej som hette Josefin att bli kopplad till ett Telianummer som fungerade.
När jag hade stöldstängt mobilen fick jag veta av en automatröst att jag måste ha ett speciellt nummer som står på polisanmälan för att Telia ska kunna göra mobilen obrukbar.
Därför stod jag först i kön när resebyrån öppnade kl 16 för att få hjälp av Maarja, Vings fantastiska platschef i Las Palmas, att göra en telefonanmälan till polisen först. Man ska nämligen göra det, med hjälp av ett särskit formulär. Jag fick ett referensnummer och travade iväg till Policia Municipals kontor i hamnen, där tre mycket vänliga poliser hjälptes åt att skriva ut en rapport i fem exemplar som jag fick underteckna. Sen var det klart, och jag satte mig vid datorn på hotellrummet för att få tag i Telia.
Tillbaka på ruta 1 igen. Det är lika bra att inse – mellan 18 – 24 kan man glömma bort att försöka uträtta något på nätet. Vi är så bortskämda hemma med att Internet fungerar snabbt och smärtfritt. Detta är förmodligen en bra övning i tålamod.
Jag får vänta till imorgon.
Kommentarer
Inga kommentarer än
Kommenteringen är stängd.