2 december, Kategori: Okategoriserade

Ingen smygreklam på Farmorsbloggen!

Andra bloggare får göra som dom vill, men jag vill att du som läser Farmorsbloggen ska kunna lita på min åsikt. Därför tackar jag konsekvent nej till företag som erbjuder mig saker gratis för att jag ska skriva snällt om dom. Sist var det ett stort företag som gör fotoböcker. Jag mailade tillbaka att jag gärna tar emot en fotobok men att jag kommer att skriva i bloggen att jag tycker det är alldeles för lite plats för text i just deras produkter. Jag fick såklart ingen bok… 😉

Jag vill att Farmorsbloggen ska vara så fri från reklam som möjligt, och att den reklam som finns på sidan ska vara tydlig. Annonserna i högerspalten till exempel, som Allt för Föräldrar bestämmer över och placerar där. Och min egen annons för LifeStone en bit ner till vänster. Det jag skriver i mina inlägg ska inte vara påverkat av att jag har fått någonting gratis. Ingen ska kunna köpa min röst eller min åsikt.

För mitt företag LifeStone så gäller samma sak. Vi ger inte bort våra produkter i utbyte mot att någon skriver positivt om oss.  Jag erkänner motvilligt att det har hänt att vi gjorde det, men den tiden är sedan länge förbi. Jag får flera mail i veckan till LifeStone från bloggare som vill prova våra produkter och föreslår att vi ska ”samarbeta”, och jag tackar vänligt nej till alla.

Däremot händer det ibland att vi bidrar med priser till olika tävlingar. Till exempel adventskalendern i Prinsessans Dagbok .:-)

Nu har några tjejer på skönhetsmagasinet Daisybeauty startat ett Webbupprop mot smygreklam, som går ut på att man förbinder sig att följa marknadsföringslagen och de pressetiska reglerna. Jag har skrivit på. Jag hoppas att det kommer någon form av märke som jag kan ha på bloggen, ungefär som en KRAV-märkning.:-)

Jag är säker på att många, kanske de flesta av mina bloggkolleger, också skulle kunna skriva under på de här reglerna.

Webbuppropet hittar du i den första kommentaren till det här inlägget.

Kommentarer

  1. Kommentar av Katinka den 2 december, 2010 kl 03:38

    Webbuppropet: Vi är inte till salu!

    Du kanske inte vet om det, men läser du bloggar är du troligen lurad. Allt fler bloggare tar nämligen betalt för att nämna produkter i sina bloggar och du kan därför inte längre lita på de personliga rekommendationer som en gång i tiden gjorde bloggarna så populära. ”Bloggare” har blivit synonymt med reklampelare, någon som gör vad som helst för fester med gratis vin, gåvor från stora företag eller reda pengar.
    Bloggar är ett faktum. Upp emot 2,3 miljoner svenskar läser en eller flera bloggar varje dag, beroende på vilken undersökning du väljer att utgå från. De flesta är kvinnor, och bloggläsandet är störst i de yngre åldergrupperna. Idag har var tredje 20-årig kvinna en egen blogg. Den som försöker kalla bloggar för en fluga har legat under en sten de senaste fem åren. Idag är bloggarna en maktfaktor att räkna med.
    Vi som bloggar känner till detta. Och vi väljer att hantera vår makt på två olika sätt. En skrämmande utbredd grupp, däribland de absolut största bloggarna i Sverige, säljer inte bara annonser på sina bloggar, de säljer också själva blogginläggen. Mot en mer eller mindre rundlig summa pengar, beroende på bloggens storlek och inriktning, kan företag få sina produkter omskrivna och också uppvisade på bild. Prislappen ligger på tusentals krnor. De största bloggarna kan tjäna mer än hundratusen kronor på en månad på att sälja annonser och blogginlägg i kombination. Det är enorma summor pengar i omlopp i en affärsverksamhet som går ut på att företag och bloggare går plus på läsarens bekostnad. Att detta strider mot marknadsföringslagen är inget som hindrar, mer än att det hindrar storbloggarna från att öppet tala om exakt hur pengarna tjänas.
    Sedan finns det en mindre grupp vars ord och åsikter inte är till salu. Vi följer de pressetiska reglerna, eller marknadsföringslagen, eller både och. Det innebär bland annat att vi tydligt visar vad som är annons och vad som är vår egen text. Även om det går att köpa en annons, kan företag inte betala för att vi ska blogga om dem. Vi vill vara trovärdiga inför våra läsare och vi tycker integritet är viktigt. Vi tror att vårt sätt att förhålla oss till annonsörer, redaktionell reklam och gällande lagar är viktigare och mer långsiktigt hållbart än att sälja sin integritet och ytterst lura sina läsare.
    Tyvärr arbetar vi i motvind. Ofta får vi försvara oss mot felaktiga anklagelser om att vi också är till salu, bara för att andra är det. Vi berättar så klart hur vår publiceringspolicy ser ut, men blir inte trodda. Bloggkollegor med mer förhandlingsbar moral än vår, skjuter både sig själva och oss i foten. Tack vare blogglögnarnas rikoschetter blir vi alla enbenta.
    Därför kommer vi nu att tydligt skriva ut på våra bloggar att vi följer Pressens samarbetsnämnds Spelregler för press, radio och tv. Vi vill höja oss över alla pressetiska tvivel. Vi vill att våra läsare ska förstå var vi står. Eftersom lag och ordning inte räcker till för den här nya gruppen unga affärskvinnor, som säljer annonser förklädda till redaktionellt material, får vi försöka göra något för att skilja oss från våra mindre nogräknade bloggkollegor.
    Varje resa börjar med ett första steg. Det här är förhoppningsvis ett första steg mot en upprensning av bloggträsket. För även om våra mindre nogräknade kollegor säljer sig till högstbjudande, är vissa av oss inte till salu.

    http://www.alexmo.se/
    alltforforaldrar.se/farmorsbloggen/
    beautybytanci.se
    beleza.blogg.se
    daisybeauty.com/web/asa
    daisybeauty.com/web/frida
    daisybeauty.com/web/kicki
    daisybeauty.com/web/zaida
    elmikas.blogspot.com
    finslipad.blogspot.com
    frokenrosa.wordpress.com
    gazet.se/Bloggar/?Skribent=elin
    goddessess.blogspot.com/
    godoc.nu
    honi.blogg.se
    leninea.wordpress.com
    lillagumman.se
    makeitfab.blogspot.com
    makeuponista.se
    mybeautyspots.blogspot.com/
    onekligen.blogspot.com
    purity.webblogg.se
    saintbellabeauty.blogspot.com
    skimmerskuggan.blogspot.com
    totalbeauty.se
    underbaraclara.nu
    vackerunderbar.se
    venusvanity.blogspot.com/

  2. Kommentar av Piglet den 2 december, 2010 kl 06:02

    Jag skulle skriva på, men med tanke på att jag förmodligen inte har mer än max fem läsare på min blogg känns det lite fånigt … Tror liksom inte att någon skulle betala pengar för ett inlägg på min blogg i vilket fall som helst …

    Men jag tycker absolut att det är en bra grej ni gör! Självklart skall det redovisas om ett blogginlägg inte är ett verkligt inlägg utan reklam som bloggaren har fått betalt för att göra!!

  3. Kommentar av Wojtan den 2 december, 2010 kl 06:19

    Hej

    Bra att du har skrivit på detta och ännu bättre att du själv inte längre blandar in Lifestone bland bloggreklam.
    Jag förstår om vissa företag tycker det är bra att göra den typen av reklam, men jag tror också att många stjälper mer än det hjälper.
    Vissa företag är man så trött på efter att tag att man nästan känner olust när man ser dem istället för shoppinglust.
    Dessutom är de bloggarna med inlägg som bara är fyllda med länkar så tråkiga att läsa.
    Det blir ibland ganska löjligt när man ser att ”halva bloggvärlden” skriver om exakt samma sak på exakt samma dag!

    Kram Åsa

  4. Kommentar av Sanna den 2 december, 2010 kl 08:25

    Dina ord är bra skrivna! Min blogg samarbetar med många olika företag och det sker att jag får hem gratis produkter som jag får pröva på alternativ lotta ut via bloggen, men det samarbeten jag tackar ja till är bara samarbeten jag själv kan stå för. Vill det att jag ska skriva positivt om en produkt jag inte gillar, så gör jag inte det. Vissa företag är som i ditt sammanhang att det då inte skickar ut något prov, medan andra säger ifrån första början att skriv rakt ut vad du tycker eller om du tycker något negativt var vänligen att ta det med oss direkt så får vi se om vi kan läsa problemet och i värsta fall ta bort produkten ur vårt sortiment.

    Med mina ord vill jag bara säga att ALLA bloggare som får hem gratis prylar osv. skriver inte positivt om produkterna bara för att, utan många tänker faktiskt efter innan.

    Kram Sanna

  5. Kommentar av Katinka den 3 december, 2010 kl 01:33

    Hej Sanna, det är inget fel att ta emot varuprover för att testa förutsättningslöst, och sedan skriva om dem om man känner för det. Det som är förbjudet i marknadsföringslagen är att lova att skriva positivt mot att man får saker gatis. Men jag som bloggläsare vill veta om bloggaren har fått det hon skriver om gratis, det gör skillnad för mig. För min del känns det bäst att inte ge mig in i det där alls. Min blogg handlar ju inte heller så mycket om saker man kan köpa. Ha en fin helg, kram!

  6. Kommentar av Kicki Norman den 2 december, 2010 kl 10:30

    Hej!
    Alla som vill får vara med på blogguppropet, oavsett bloggens storlek! Kontakta mig på info at daisybeauty punkt com
    vänligen
    Kicki Norman