26 juni, Kategori: Okategoriserade

Kan man ha en mamma med slöja i en annons?

Det är väl självklart att man kan. Eller? Varför ser man då så få? Jag har faktiskt bara sett en enda sån annons och den har jag gjort själv! Fast slöja är ett slarvigt ord, huvudduk är bättre. Det är inte alls länge sedan kvinnor i Sverige också bar huvudduk, jag minns det från min barndom på 50-talet i Fiskebäckskil.

När jag arbetade med LifeStones annonskampanj för detta året ville jag ha med alla möjliga slags mammor. Riktiga mammor, inte några fotomodeller. Jag hade sån tur när jag letade modeller, alla jag frågade tackade ja! Det var mammabloggare, en lärare, en designer, en läkare, en sjuksköterska, en it-tekniker, en studerande, osv. Alla ställde upp både med sina namn och sina ansikten i våra annonser i svenska Mama  och Vi Föräldrar och i norska Mamma.

Bland mammorna som är lite annorlunda finns Senait som är färgad och kristen och Anna som är muslim. Hon bär huvudduk, eller hijab som det egentligen heter. Båda tjejerna finns i min familjekrets.

Nu har annonserna gått hela våren och jag har bara fått positiva reaktioner. Den som jag blev allra gladast för kom härom dagen i ett mail:

From: Jxxxxxx Lxxxxxx Subject: En annons.

Message Body:
(ursakta, jag har inget svenskt tangentbord)
Hej, jag vill tacka Er for att ni har en annons med en tjej som har hijab, ni skulle bara veta hur mycket detta betyder for mig och mina vanner. Tusen tack!
Mvh Jxxxxxxx Lxxxxxxx, muslim.

Tack själv kära J, jag blev så himla glad. Det är första gången i mitt liv som jag har gjort en annons som verkligen har betytt något för någon.

Kommentarer

  1. Kommentar av Freedomtravel den 27 juni, 2011 kl 07:05

    Det vi fortfarande är dåliga på i Sverige är ju att visa muslimer (m.fl.) i alla möjliga normala sammanhang, inte bara i sammanhang som handlar om konflikter mellan muslimer och kristna (DET är media ”bra” på).

  2. Kommentar av Katinka den 4 juli, 2011 kl 09:58

    Håller med! Konflikter säljer mer tidningar förmodligen!

  3. Kommentar av Erika den 27 juni, 2011 kl 03:28

    Verkligen ett jätte bra initiativ! Det är både synd och nästan lite skrämmande att det inte är många andra företag/kampanjer som har kvinnor med huvudduk med i reklambilder, med tanke på det stora antalet kvinnor som bär huvudduk i Sverige.

  4. Kommentar av Katinka den 4 juli, 2011 kl 09:58

    🙂 Tack!

  5. Kommentar av Emelie den 27 juni, 2011 kl 10:05

    Jag blev så varm när jag läste detta 😀 Du är en fin människa Katinka <3
    Jag har inte kommenterat på länge, då jag mår under all kritik nu under graviditeten 🙁 Men förhoppningsvis blir jag mig själv igen snart!

    KRAMAR i massor!

  6. Kommentar av Katinka den 4 juli, 2011 kl 09:57

    Styrkekramar till dig! <3

  7. Kommentar av Sara - Thaison den 28 juni, 2011 kl 10:06

    Hej Katinka,
    Vilken vacker annons! Det är helt otroligt vilka fördommar människor har om framför allt muslimer OCH det är bara mediers fel, i min uppfattning. Jag för hela tiden ”försvara” min thailändska familj som bär huvudduk. Det är fel att dra alla över en kant enligt mig. 95% utav min personal på restaurangen är muslimer. Samtliga bär huvudduk till och från jobbet men tar av den när de arbetar. Så fungerar det på nästan alla restauranger i Aonang. Jag är så van att se mina vänner med huvudduk. Kontentan av hela mitt inlägg är att jag blir glad utav din annons! Bra jobbat!

  8. Kommentar av Katinka den 4 juli, 2011 kl 10:00

    Tack kära Sara, du om någon vet vad du talar om i den här frågan, tack för kommentaren!

Kommenteringen är stängd.